یازدهمین جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف (VCCUP11) به کار خود پایان داد.

vccup11

پس از 6 ماه و 120 تیم شرکت‌کننده در سه بخش کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌آپ)، طرح کسب‌وکار و ایده و با کمک اعضای مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره و رویداد رقابت تیم‌های کسب‌وکاری با نام VCcup در تاریخ یکشنبه 27 بهمن ماه 1398 و در سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم ابتدا به سخنرانی‌های دبیران اجرایی و حامیان VCcup پرداخته‌شد. سپس 4 تیم در هر یک از دو بخش کسب‌وکارهای نوپا و طرح کسب‌وکار به عنوان تیم‌های اصلی به ارائه کسب‌وکار خود در مقابل حضار و داوران پرداختند. نحوه ارزیابی تیم‌ها بر اساس توجه به پارامترهای رقبا، بازار، ناوبری ایده‌ها و نحوه ارائه است. رای گیری برای انتخاب تیم برتر توسط داوران با امتیازهای داده شده به تیم‌ها و همچنین حضار مراسم با رای دادن به یکی از 4 تیم در هر بخش و با سامانه پیامکی معین انجام شد. در انتها نیز تیم‌های برتر هر بخش اعلام شده و از آنها تقدیر شد و جوایز مرتبطه به آنها تقدیم شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از مسیری که VCcup در طول این 6 ماه طی کرده بود، از ابتدای شروع جلسات برگزاری VCcup تا کارگاه‌ها و رویدادهای برگزار شده برای تیم‌ها و جلسات ارزیابی و انتخاب تیم‌های برتر پخش و به حضار نشان‌داده ‌شد. همچنین در ادامه مراسم در بین بخش‌های مختلف، ویدئوهای معرفی حامیان جشنواره VCcup پخش شد. حامیان و اسپانسرهای این دوره از جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف به شرح زیر می‌باشند:

  • مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف
  • پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف
  • مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته شریف
  • سازمان حفاظت محیط زیست
  • فضای کاری اشتراکی کارمانا
  • شنبه مگ
  • لحظه نگار
  • شرکت پرداخت الکترونیک سداد
  • شرکت خدمات انفورماتیک
  • رهنما
  • شناسا
  • مرکز نوآوری رفاتک
  • بانک رفاه کارگران
  • دیجی‌کالا نکست
  • تگرو
  • مدیا اد
  • دیجی‌کالا
  • تپسل
  • شتاب‌دهنده شریف
  • گروه سرمایه‌گذاری نیک اندیش کارایا
  • رایان ونچرز

پس از پایان کلیپ از مهندس دهبیدی‌پور، مدیر پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف دعوت شد تا سخنرانی خود را ایراد کنند. ایشان درباره اهمیت و هدف VCcup فرمودند: «VCcup جایی است برای دیده شدن. فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ کسب‌وکار در فضای دانشگاه و آموزش و توانمندسازی و رفع چالش‌ها و موانع از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های این جشنواره است. تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان دوره‌های قبل امروزه صاحبان شرکت‌های چند ده میلیاردی شده‌اند. باید خروجی VCcup طرحی باشد که توسط سرمایه‌گذاران شکار شود و باید جشنواره را به سمتی سوق دهیم که به این هدف برسیم». همچنین ایشان درباره نیازهای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارها فرمودند: «موتور محرکه نوآوری برای جهت‌دهی به ایده‌ها در خارج دانشگاه است. استارت‌آپ‌هایی که در مرکز خدمات فناوری و داخل دانشگاه هستند نیازمند ارائه خدمات منتورشیپ و توانمدسازی هستند».

سپس از مهندس فرخ‌نژاد، عضو هیات مدیره بانک رفاه کارگران دعوت شد تا سخنرانی خود را ایراد کنند. وی درباره خدماتی که بانک رفاه به کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها برای توسعه کسب‌وکار خود ارائه می‌دهد و تسهیلاتی که برای حمایت از آنها به عنوان اسپانسر در نظر می‌گیرد صحبت کرد. همچنین درباره فعالیت‌هایی که بانک رفاه در حوزه مراکز سلامتی انجام می‌دهد نیز توضیحاتی ارائه کردند.

سپس از سرکار خانم غزاله جنتی، دبیر یازدهمین دوره جشنواره کارآفرینی و توسعه کسب‌وکار شریف دعوت شد تا درباره فعالیت‌های تیم برگزارکننده VCcup در طول این دوره سخنرانی کنند. ایشان فرمودند: «ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی و اقتصاد دانش‌بنیان، توانمندسازی و پشتیبانی از طرح‌های کسب‌وکار و ایجاد ارتباط بین صاحبان ایده و طرح‌های نوآورانه و سرمایه‌گذاران از جمله مهم‌ترین ماموریت‌های ما در این جشنواره بود. دبیرخانه جشنواره در طول مدت فراخوان تعداد 120 ایده‌طرح کسب‌وکار و استارت‌آپ را دریافت کرد که از این میان، تعداد 60 اثر طی مرحله غربالگری به مرحله داوری غیر حضوری راه پیدا کردند، تعداد 18 اثر به مرحله داوری حضوری رسیدند و در رویداد اختتامیه در مجموع 8 طرح کسب‌وکار و استارت‌آپ به رقابت می‌پردازند. در این دوره از جشنواره سازمان حفاظت از محیط زیست به ایده‌های زیست محیطی و مدیریت پسماند و دیجی‌کالا نکست به ایده‌های حوزه هوش مصنوعی جوایز جداگانه‌ای از بخش اصلی جشنواره اهدا می‌کنند». همچنین ایشان فرمودند که برای معرفی VCcup در کل کشور، تیم برگزارکننده رویداد یازدهمین جشنواره VCcup در شهرهای شیراز، سمنان، قزوین و گرگان رویدادهایی برگزار کردند.

سپس از داوران جشنواره دعوت شد تا به روی صحنه بروند و برای ارائه تیم‌ها آماده شوند. 4 داور انتخابی به شرح زیر هستند:

  • دکتر امیر عسگری
  • دکتر نادر قاسمی
  • دکتر خسرو سلجوقی
  • مهندس محسن سیدین

به هر تیم برای ارائه کسب‌وکار خود 7 دقیقه اختصاص داده شد. همچنین برای پرسش و پاسخ داوران 5 دقیقه زمان در نظر گرفته‌شد. در این 7 دقیقه از هر تیم یک نفر به عنوان ارائه‌دهنده بر روی صحنه آمده و با استفاده از پاورپوینتی که تیم قبلا آماده کرده است، به ارائه کسب‌وکار تیم می‌پردازد. در این ارائه باید به شرح مواردی از قبیل ایده کسب‌وکار، نحوه شکل‌گیری این ایده و نیاز مشاهده شده در بازار، طرح اجرایی و درآمدزایی کسب‌وکار، بازار هدف، منابع انسانی، مزیت طرح نسبت به رقبا، شناسایی رقبا، فعالیت‌هایی که تاکنون برای گسترش و اجرای کسب‌وکار انجام داده‌شده‌است و پیش‌بینی آینده کسب‌وکار پرداخته شود. همچنین باید در نحوه ارائه دقت شود زیرا نحوه ارائه نیز برای رای گیری حائز اهمیت است.

در بخش استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا، 4 تیم به شرح زیر برای ارائه کسب‌وکار خود بر روی صحنه رفتند:

  1. نماکاو             ارائه‌دهنده: آرش امینی            «سامانه ارزیابی کیفیت ویدیو و صوت»
  • فروگانیک        ارائه‌دهنده: علی رمضانی                   «فرومون جنسی گیاهان جهت مقابله با آفات»
  • چارچرخ                   ارائه‌دهنده: مهرداد صادق‌زاده    «سامانه هوشمند خدمات خودرو و امدادرسانی»
  • امیدآفرینان       ارائه‌دهنده: مجید حاج‌حسینعلی   «ساخت و تخصیص چاپگر سه بعدی زیستی»

همچنین در بخش طرح‌های کسب‌وکار، 4 تیم به شرح زیر برای ارائه کسب‌وکار خود بر روی صحنه رفتند:

  1. الیاف نورتاب، الیاف هوشمند     ارائه‌دهنده: سمانه بلباسی       «تهیه الیاف و تولید فرش‌های نورتاب»
  • جینکو            ارائه‌دهنده: امیرحسین ریاحی    «سامانه جامع بازی‌های رومیزی و محیطی»
  • رو به راه                  ارائه‌دهنده: محمد صالح انصاری          «ابزار ارزیابی عملکرد نرم‌افزار و تست A/B»
  • هوش‌پرداز       ارائه‌دهنده: هاتف اطرشی                   «تشخیص سرطان با استفاده از تصاویر پزشکی»

پس از پایان ارائه‌ها و پرسش و پاسخ‌ها، به حضار این فرصت داده شد که بتوانند با استفاده از سامانه پیامکی اعلام شده در هر بخش به یکی از 4 تیم به عنوان تیم منتخب رای دهند. در این میان مهندس صادقی، مشاور مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد، و جناب آقای امیر صالحی، مدیرعامل دیجی‌کالا نکست، که هر دو شرکت از حامیان یازدهمین جشنواره VCcup بودند، به ایراد سخنرانی خود و معرفی شرکت خود و نقش آن در توسعه و حمایت کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها پرداختند.

در انتهای مراسم تیم‌های منتخب معرفی شدند و از آنها تقدیر شد و جوایز مرتبط به آنها تعلق گرفت. البته بین تیم‌هایی که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت داشتند با حمایت دیجی‌کالا نکست و بین تیم‌هایی که در حوزه محیط زیست فعالیت داشتند با حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست رقابتی جداگانه برگزار شد و از طرف حامیان اختصاصی آن به تیم‌های برتر جوایز مرتبط تعلق گرفت.

در زمینه هوش مصنوعی با حمایت دیجی‌کالا نکست، تیم‌های زیر برنده رقابت شدند. از طرف دیجی‌کالا نکست برای تقدیر از تیم‌های برتر به تیم سوم یک میلیون تومان، به تیم دوم سه میلیون تومان و به تیم اول پنج میلیون تومان اهدا شد.

          تیم سوم: پیک پیک      «دسترسی به دامنه وسیعی از کالاها در نرم‌افزار به وسیله هوش مصنوعی»

          تیم دوم: رو به راه       «ابزار ارزیابی عملکرد نرم‌افزار و تست A/B»

          تیم اول: نماکاو            «سامانه ارزیابی کیفیت ویدیو و صوت»

در زمینه محیط زیست با حمایت سازمان حفاظت از محیط زیست، تیم‌های زیر برنده رقابت شدند. از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست برای تقدیر از تیم‌های برتر به هر دو تیم برنده رقابت 2.5 میلیون تومان و از طرف مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف به هر دو تیم برنده رقابت 1.5 میلیون تومان اهدا شد.

          تیم برتر: فیدیکس        «حذف تبلیغات کاغذی و تراکتی و هوشمندسازی تبلیغات با اینترنت»

          تیم برتر: آلاطیس پلیمر «بازیافت مهندسی پلاستیک‌ها»

همچنین دو ایده کسب‌وکار که صاحبان این دو ایده آقای امیرحسین علم‌طلب و خانم یاسمین کاظمیان بودند برنده رقابت بین ایده‌های جشنواره شناخته شدند و از آنها تقدیر شد.

در بخش طرح کسب‌وکار با حمایت شناسا، تیم‌های زیر برنده رقابت شدند. از طرف شناسا برای تقدیر از تیم‌های برتر به طرح مقام سوم سه میلیون تومان، به طرح مقام دوم چهار میلیون تومان و به طرح مقام اول شش میلیون تومان اهدا شد.

          تیم سوم: هوش‌پرداز                         «تشخیص سرطان با استفاده از تصاویر پزشکی»

          تیم دوم: الیاف نورتاب، الیاف هوشمند   «تهیه الیاف و تولید فرش‌های نورتاب»

تیم اول: جینکو                               «سامانه جامع بازی‌های رومیزی و محیطی»

در بخش کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها با حمایت بانک رفاه و شرکت پرداخت الکترونیک سداد، تیم‌های زیر برنده رقابت شدند. از طرف بانک رفاه برای تقدیر از تیم‌های برتر به تیم مقام سوم شش میلیون تومان و به تیم مقام دوم نه میلیون تومان و از طرف شرکت پرداخت الکترونیک سداد به تیم مقام اول دوازده میلیون تومان اهدا شد.

          تیم سوم: چارچرخ        «سامانه هوشمند خدمات خودرو و امداد اضطراری در محل»

          تیم دوم: امیدآفرینان      «ساخت و اختصاصی‌سازی چاپگر سه‌بعدی زیستی»

          تیم اول: فروگانیک       «ساخت فرومون جنسی گیاهان جهت کنترل و مقابله با آفات گیاهی»

در پایان مراسم بار دیگر از تمامی حامیان و کسانی که در برگزاری یازدهمین جشنواره رقابت تیم‌های کسب‌وکار با نام VCcup همکاری کردند تقدیر و تشکر شد.

نویسنده: داریوش نصیریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *